CATATAN TAMBAHAN
Bagi panduan guru saya telah menyediakan pantun
sejarah tingkatan 5 untuk tajuk-tajuk terpilih sahaja. Guru-guru
sejarah boleh mengadakan pertandingan mengarang pantun terutama dalam kalangan
pelajar-pelajar, pantun seterusnya dikumpulkan, dimurnikan jika perlu.
BAB 1: KEMUNCULAN
TAMADUN AWAL MANUSIA
Tamadun Indus
Bandar Terancang Tamadun Indus
dan ciri-cirinya
Terbahagi kepada dua bahagian,
Harappa adalah kota terancang,
Dikelilingi jua tembok
pertahanan,
Air kumbah disalur ke
longkang
Kemahiran masyarakat Indus
Masyarakat Indus miliki
kemahiran,
Batu dibakar suhunya tinggi,
Ada Pengetahuan bidang
kesenian,
Ilmu matematik kemajuan
teknologi.
Kepentingan sifat terbuka
Sifat terbuka bawa
peningkatan,
Pertukaran teknologi ekonomi
maju,
Jamin keamanan serta
keselamatan,
Hubungan perdagangan arah
tuju.
Tamadun Hwang-Ho
Sistem pentadbiran Hwang- Ho
Dinasti Shang pemerintahan
beraja,
Percaya kepada mandat
Tuhan,
Bangsawan pula membantu
raja,,
Pemerintah adil wujud
kemakmuran.
Dinasti Chou berbeza
politiknya,
Diketuai raja dibantu
menteri,
Lantik pembesar disetiap
wilayahnya,
Selain taat hadiah diberi.
Sumbangan Tamadun Hwang- Ho
Maju pertanian kerana
pengairan,
Sabit dan cangkul turut
dicipta,
Batas diguna untuk penanaman,
Peralatan besi serta senjata.
Falsafah perang dalam
perniagaan,
Pemerintahan monarki gelaran
maharaja,
Kalendar penentu upacara
perkahwinan,
Tulisan dicipta belajar
mengeja.
BAB 3: TAMADUN
AWAL ASIA TENGGARA
Pengaruh Hindu Buddha dalam pentadbiran
Pengaruh hindu dalam
pemerintahan,
Istiadat pertabalan baca
mantera,
Mitos lagenda lambang
kekuasaan,
Adil raja rakyat sejahtera.
Sistem beraja amalan
kerajaan,
Dewaraja gelaran diberi,
Brahmin ketuai istiadat
pertabalan,
Orde kosmos kerajaan berdiri
Kepentingan Monumen/candi
Hebat sungguh seni ukirnya,
Diguna menyimpan patung dewa,
Rumah ibadat juga peranannya,
Lambang kuasa pemerintah
berwibawa.
Kepentingan Bahasa Sanskrit
Bahasa Sanskrit bahasa
keagamaan,
Tingkat pencapaian
intelektual masyarakat,
Bahasa ilmu serta
kesusasteraan,
Arahan pemerintah kepada
rakyat.
BAB 6:
PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA
Khalifah Uthman
Majlis Syura cara
perlantikan,
Itulah Uthman dermawan
orangnya,
Meluaskan wilayah kukuhkan
pertahanan,
Tentera laut turut dibentuknya.
Sumbangan Bani Umaiyah Tahap 1
Bani Umaiyah banyak
sumbangan,
Sistem khalifah perlantikan
pemerintah,
Hijabah ditubuh kawal
keselamatan,
Sistem urusetia serta wazarah
Ilmu pengetahuan alami
perkembangan,
Jamil dan Umar sasterawan
utama,
Tanda bunyi pada al-Quran,
Lahir ilmuan mencipta nama.
Buku diterjemah ilmu disebar,
Damsyik tempat hospital
pertama,
Hospital kusta dibina Umar,
Ibn al-Nafis pakar bedah
ternama.
Sumber pendapatan Bani Umaiyah Tahap 2
Banyak sumber pendapatan kerajaan,
Ghanimmah zakat serta usyur,
Cukai tanah dan perlindungan,
Pendapatan bertambah Umaiyah
masyur.
BAB 9:
PERKEMBANGAN DI EROPAH
Zaman Gelap
Zaman gelap zaman kemunduran,
Kemerosotan dalam rakyat
Eropah,
Pentadbiran pusat hadapi
kemusnahan,
Munculnya baron menguasai
wilayah.
Perdagangan terhad tiada
perkembangan,
Sektor pertanian jadi
tumpuan,
Gangguan gasar jadi halangan,
Sistem barter jadi amalan.
Baron melindungi golongan tani,
Cukai dijelas jaga
keselamatannya,
Jika gagal dibayar petani,
Tanah diserah hamba jadinya.
Baron berlindung di bawah
raja,
Cukai dan khidmat terpaksa
diserah,
Dua hala jalinan sahaja,
Bentuk sistem feudal Eropah.
Institusi gereja peranan
utama,
Miliki harta banyak melimpah,
Fokus amalan akhirat dan
agama,
Mengongkong hidup rakyat
Eropah
Sebab /faktor Zaman Rennaissance
Bandar Itali strategik tempatnya,
Pertembungan budaya dan bahasa,
Muncul pelabuhan Venice contohnya,
Menjalankan perdagangan
antarabangsa.
Penularan humanisme lahir di
Itali,
Galak manusia mencari
penyelesaian,
Bapa humanisme Nicolo
Machiaelli,
Semangat inkuiri jadi
dorongan.
Paus di Rom jadi penaung,
Kepada seniman dan
cendekiawan,
Menunjukkan bakat
masing-masing,
Mula berkerja secara
sendirian.
Kesan Zaman Rennaissance
Makin meluas dan makin berkembang,
Perdagangan tempatan dan
antarabangsa,
Ekonomi sara diri kian
menghilang,
Monarki baru muncul berkuasa
BAB 10: DASAR
BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
Faktor
kemasukan buruh
Kemakmuran ekonomi buruh datang,
Negara asal faktor tolakan,
Masyarakat melayu tidak
menentang,
Dasar British galak
kemasukan.
Cara kemasukan buruh Cina
Ketua dilantik mengumpul
buruh,
Kampung di China tempat
carian,
Tiket kredit kemasukan buruh,
Tanah Melayu tempat tumpuan.
Majikan menghantar pegawai ke
China,
Tenaga buruh jadi carian,
Dibiaya tambang untuk ke sana,
Pengambilan kakitangan cara
kemasukan.
Cara kemasukan buruh
India
Sistem kangani cara
kemasukan,
Kangani dihantar ke Negara India,
Diberi lesen dan wang
pendahuluan,
Belanja buruh turut tersedia.
Hadir satu demi satu,
Datang sendiri biaya sendiri,
Kedatangan diatur kumpulan
tertentu,
Buruh bebas nama diberi.
Kesan kemasukan buruh
Setiap kaum beza pendidikannya,
Amalan budaya tidak sama,
Masyarakat majmuk terbentuk
akhirnya,
Kemakmuran ekonomi dinikmati
bersama.
India di estet Cina di lombong,
Petempatan berbeza sangat
tertera,
Orang Melayu kekal di
kampung,
Halang perpaduan masalah
negara.
salam satu malaysia cikgu letch. bagus idea cikgu ini.saya guru baru dan tercari2 bahan PdP yang dapat menarik pelajar.saya rasa pantun pun ok jg.tq
ReplyDeleteTerima kasih cikgu Maslindadaliza. Kalau cikgu ada pantun tambahan boleh kita kongsi bersama untuk meningkatkan minat pelajar terhadap matapelajaran sejarah dan seterusnya meningkatkan kecemerlangan matapelajaran sejarah
DeleteTerima kasih cikgu Maslindadaliza. Kalau cikgu ada pantun tambahan boleh kita kongsi bersama untuk meningkatkan minat pelajar terhadap matapelajaran sejarah dan seterusnya meningkatkan kecemerlangan matapelajaran sejarah
DeleteTerima kasih cikgu Maslindadaliza. Kalau cikgu ada pantun tambahan boleh kita kongsi bersama untuk meningkatkan minat pelajar terhadap matapelajaran sejarah dan seterusnya meningkatkan kecemerlangan matapelajaran sejarah
DeleteTerima kasih cikgu Maslindadaliza. Kalau cikgu ada pantun tambahan boleh kita kongsi bersama untuk meningkatkan minat pelajar terhadap matapelajaran sejarah dan seterusnya meningkatkan kecemerlangan matapelajaran sejarah
DeleteTerima kasih cikgu Maslindadaliza. Kalau cikgu ada pantun tambahan boleh kita kongsi bersama untuk meningkatkan minat pelajar terhadap matapelajaran sejarah dan seterusnya meningkatkan kecemerlangan matapelajaran sejarah
DeleteTerima kasih cikgu Maslindadaliza. Kalau cikgu ada pantun tambahan boleh kita kongsi bersama untuk meningkatkan minat pelajar terhadap matapelajaran sejarah dan seterusnya meningkatkan kecemerlangan matapelajaran sejarah
Delete