(KHAS UNTUK GURU-GURU SEJARAH)
PERLAKSANAAN
1.
Sebagai Induksi Set
2. Sepanjang PdP mengikut kesesuaian topik
3. Aktiviti berkumpulan
a) Pertandingan mengarang pantun
b) Pertandingan menghafal pantun
c) Permainan (Kad aktiviti disediakan guru)
4. Selingan selepas guru
mengajar sesuatu topik atau subtopik
5. Rumusan – satu rangkap
pantun untuk membuat rumusan tajuk atau bab.
6. Pantun juga boleh diguna
sebagai simulasi untuk perlaksanaan KBAT (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi)
KEBERKESANAN
1. Menarik minat pelajar terhadap mata pelajaran sejarah.
2. Mengurangkan kebosanan /
tidak mengantuk
3. Mengubah persepsi negatif
terhadap mata pelajaran sejarah
4. Menghafal fakta tanpa
tekanan/ secara tidak langsung
5. Pelajar dapat dilibatkan
dalam aktiviti PdP dengan berpantun.
6. Menjawab soalan
ujian/peperiksaan.
7. Nilai tambah pada PdP
guru
CABARAN
1. Kebanyakan pelajar
baik mampu mengarang pantun kerana mereka menguasai fakta sejarah.
2. Bagi pelajar sederhana dan lemah guru perlu
menyediakan pantun dan adakan pertandingan dalam kumpulan contoh
pertandingan menghafal pantun.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSALAM PERPADUAN UNTUK SEMUA. ADALAH MENJADI HARAPAN SAYA SEGALA ILMU YANG ADA MEMBERIKAN MANFAAT PADA GURU DAN PELAJAR. SAYA BERHARAP AGAR PEMBACA SUDI MEMBERIKAN MAKLUMBALAS
ReplyDeleteGood Job!
ReplyDelete