KAEDAH PANTUN UNTUK MENINGKATKAN KEBERKESANAN PdP MATA PELAJARAN SEJARAH



     (KHAS UNTUK GURU-GURU SEJARAH)




PERLAKSANAAN

1.   Sebagai Induksi Set

2.   Sepanjang  PdP  mengikut kesesuaian topik

3.   Aktiviti berkumpulan

      a)    Pertandingan mengarang pantun

      b)    Pertandingan menghafal pantun

      c)    Permainan (Kad aktiviti disediakan guru)

4.    Selingan selepas guru mengajar sesuatu topik atau subtopik

5.     Rumusan – satu rangkap pantun untuk membuat rumusan tajuk atau bab.

6.    Pantun juga boleh diguna sebagai simulasi untuk perlaksanaan KBAT (Kemahiran Berfikir Aras Tinggi)


KEBERKESANAN

1.   Menarik minat pelajar  terhadap mata pelajaran sejarah.

2.   Mengurangkan kebosanan / tidak mengantuk

3.   Mengubah persepsi negatif terhadap mata pelajaran sejarah

4.   Menghafal fakta tanpa tekanan/ secara tidak langsung

5.   Pelajar dapat dilibatkan dalam aktiviti PdP  dengan berpantun.

6.   Menjawab soalan ujian/peperiksaan.

7.   Nilai tambah pada  PdP  guru
 

CABARAN

1.   Kebanyakan pelajar baik mampu mengarang pantun kerana mereka menguasai fakta  sejarah.

2.   Bagi pelajar sederhana dan lemah guru perlu menyediakan pantun  dan adakan pertandingan dalam kumpulan contoh pertandingan menghafal pantun.





3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. SALAM PERPADUAN UNTUK SEMUA. ADALAH MENJADI HARAPAN SAYA SEGALA ILMU YANG ADA MEMBERIKAN MANFAAT PADA GURU DAN PELAJAR. SAYA BERHARAP AGAR PEMBACA SUDI MEMBERIKAN MAKLUMBALAS

    ReplyDelete